۱۳۸۷ اردیبهشت ۹, دوشنبه

سه نقطه

نويسنده و كارگردان: رويا سادات
فلمبردار: معصوم قسمت، سيد فهيم هاشمي
تدوينگر: سيد فهيم هاشمي
صدابردار: شعيب ساحل
تهيه كننده: خانه ي سينمايي رويا
افغانستان 2004، 51 دقيقه، دري/ زير نويس انگليسي

اين فلم داستان مشكلات يك زن جوان و سه اولادش است كه مجبور هستند بدون كدام سرپرستی در منطقه ي مرزي بين افغانستان و ايران زنده گي كنند. با زنده گي به اين شيوه، زن جوان اين قانون سنتي خانواده را زير پا ميكند كه بر اساس آن بايد با برادر شوهر گم شده اش ازدواج مي كرد. براي اين كه او و بچه هايش از گشنگي نميرند، تنها كاري كه از دستش بر مي آيد اين است كه به عنوان يك قاچاقچي ترياك براي خان ثروت مند محل كار كند. رويا سادات در بستر اين داستان دراماتيك به تحليل ساختارهاي سنتي خانواده فيوداليزم و ازدواج اجباري مي پردازد.

رویا سادات (هرات)
سادات در سال 1981 در هرات بدنیا آمد و در شهر هرات در رشته ی علوم سیاسی درس خواند. او کارگردان دو فلم کوتاه است و چندین بار در برنامه ی تلویزیونی «زن و جامعه» به عنوان نطاق فعالیت داشته است. «سه نقطه» اولین فلم نیمه بلندی است که او کارگردانی کرده است. او هم اکنون در کابل در تلویزیون طلوع به عنوان کارگردان در سریال «رازهای این خانه» کار میکند و برای دومین فلم داستانی اش آماده گی می گیرد.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۵, پنجشنبه

سايه

كارگردان: نصیر القاس
فلمنامه: صديق برمك ( بر اساس رماني از جلال آل احمد)
بازيگر: ياسمين يارمل
افغانستان 1990، 23 دقيقه، دري / ترجمه ي همزمان انگلیسی
يك زن بايد بين شوهر جديدش و طفلي كه از ازدواج قبلي برايش مانده است يكي را انتخاب كند، چون شوهر جديد حضور طفل را تحمل كرده نمي تواند، زنان همسايه او را مشوره ميدهند كه طفل را رها كند، زن در نهايت با قلبي آهنين طفلش را ترك كرده و به تنهايي راهي يك بازار شلوغ ميشود.


نصیر القاس (کاسل)
القاس که در سال 1956 در کابل زاده شد، در رشته ی کارگردانی فلم درس خواند. او به صفت کارگردان و بازیگر در افغان فلم و تلویزیون ملی افغانستان کار کرده است. القاس در چندین برنامه ی تلویزیونی به عنوان مجری و یا تهیه کننده سهم داشت. پس از یک سو قصد نافرجامی که علیه او صورت گرفت، در سال 1996 به همراه فامیل اش به آلمان پناهنده شد و از آن به بعد تا حال در شهر کاسل
زنده گی میکند. او در سال 2006 در تولید فلم «زندان» به عنوان یکی از تهیه کننده گان سهم گرفت.

۱۳۸۷ فروردین ۲۳, جمعه

طلبگار

طلبگار
كارگردان: خالق عليل
بازيگران: خان آقا سرور، ميمونه غزال، رفيق صادق، حبيبه عسكر
افغانستان 1969، 40 دقيقه، دري/ زير نويس انگليسي

ناصر يك چوتار و حقه باز بسيار ماهر، ميخواهد كه با يك محصل به نام سيما ازدواج كند كه از يك خانواده ي نسبتنً مرفه كابلي است. او با رفتار محبت آميز و اشراف منشانه اش موفق ميشود كه دل پدر سيما را به دست بياورد. اما براي سيما، خوشبختي نه در پول است و نه در شوي، بلكه در تكميل تحصيلاتش. او عليه ارزش هاي والدين اش قد علم مي كند و در نهايت حقه هاي ناصر هم هويدا ميشود.


خالق علیل (کیف)
در ابتدای دهه ی 70 میلادی خالق علیل تحصیلاتش را در رشته ی شرعیات در دانشگاه کابل به پایان برد، و بعد در آکادمی دولتی فلم مسکو (WIGK) به تحصیل کارگردانی فلم پرداخت. او برای پنج سال رییس موسسه ی دولتی افغان فلم بود و در کنار چندین فلم مستند سه فلم بلند داستانی نیز در افغانستان ساخت. او هم اکنون در اکراین زنده گی می کند.

۱۳۸۷ فروردین ۲۱, چهارشنبه

زنان و سينما

كارگردان: آمنه جعفري
فلمبردار: پروين ايوبي
افغانستان 2004، 20 دقيقه، دري/ زير نويس انگليسي
آمنه جعفري كارگردان سينما، در جستجوي يك بازيگر زن، آرشيف موسسه ي دولتي «افغان فلم» را مرور ميكند. سفري در بستر زمان به آغازين روزهاي تاريخ سينماي افغانستان.
پس از نمایش فلم: گفتگو با آمنه جعفری

آمنه جعفری (کابل)
در سال 2004 این هنرپیشه و کارگردان در یک تیاتر دخترانه در کابل شرکت کرد که نمایشات فرمایشی را برای دعوت زنان و مردان به سهم گیری در انتخابات اجرا میکردند. او در فلم «کلاربلیک» نقش شخصیت اول را به عهده داشت، و در سال 2004 فلم مستند «زنان و سینما» را کارگردانی کرد.

۱۳۸۷ فروردین ۱۵, پنجشنبه

پوستر برداشت دوم



این پوستر جشنوراه برداشت دوم است اما پوستر برداشت دوم نیست این چندمین کاری است که روی این پوستر انجام شده است اما تا هنوز نهایی نشده است هنوز می شود چند ایراد کوچک در آن پیدا کرد اما شکل نهایی پوستر را در آن می شود دید.

از این ببعد فیلمهایی که در این جشنواره به نمایش در خواهند آمد را نیز معرفی خواهم کرد.