۱۳۸۷ مرداد ۳۰, چهارشنبه

افغانستان صاحب اولین مدال المپیک در تاریخ خود!


امروز ورزشگاه اختصاصی برای مسابقات رزمی شهر پکن شاهد مبارزه روح الله نیکپا بود، نیکپا با شکست دادن حریفانی از آلمان، انگلستان و اسپانیا و شکست در برابر ورزشکار مکزیکی به مدال برنز دست یافت.
افغانستان در المپیک پکن چهار ورزش کار دارد، اما تعدادی زیادی از وزارت خارجه و کمیته ملی المپک به شمول رییس و بقیه مسوولین به پکن آمده اند با تمام بی نظمی ی که دیده می شود بازهم نیکپا نام افغانستان را بلند کرد.
شاید انچه جالب توجه باشد، نحوه تشویق تماشاگران افغان باشد، تجربه تشویق نکردن تلخ است ما مردم عادت کرده ایم که همیشه روحیه همدیگر را تخریب کنیم اما تجربه تشویق همدیگر و مشارکت در پروزیهای هم را نداریم .
در پیش از چاشت وقتی روح الله با تکواندوکار آلمانی مبارزه می کرد تماشاگران افغان و مسوولین المپیک ارام نشسته بودند و نمی دانستد که چگونه از نیکپا حمایت کنند. یکی دو نفر یکی دوبار سعی کرد چیزی بگوید اما بقیه نای تشویق را نداشتند.
بعد از چاشت کمی وضعیت بهتر شد و دانشجویان افغان دانشگاه پکن شور آفریدند اما بازهم سرو صدای آنان در برابر یک تیم کوچک اما منسجم مکزیکی که با نای وسرنا آمده بودند وخودشانرا در بیرق کشورشان پیچیده بودند و باهم آواز می خواندند نا چیز بود.
نکته جالب دیگه این است که تماشاگران افغان نمی دانستند که چه کلمه یا جمله کوتاهی را برای تشویق به کار ببرند، بعضیها می گفتند بگوییم افغان! ولی آشکارا محسوس بود که این کلمه به مزاق آنان خوش نمی خورد اینگار افغان یک چیز بدی است که نباد ادایش کرد، بعضیها می گفتند بگوییم افغانستان ولی در دو بخش : افغان- ستان!
سرانجام اکثریت نا خود آگاه توافق کردند که صدا بزنند روح الله روح الله.
با تمام این وجود روح الله افتخار افرید.
چهار نفر وسط چهار ورزشکار افغان در المپیک پکن، نفر وسطی روح الله نیکپا.
بیشتر در بی بی سی:

۱ نظر:

  1. ناشناس۰۸:۵۶

    سلام او جوان کاکه

    کیف میکنی هان؟ چرا زودتر نگفتی که روزانه از پکن مینویسی. بابا اینجا برو در کانون عضویت بگیر و یادداشت هایت را آنجا نشر کن که همه بخوانند. به تنهایی خود آمده ای در کنجی نجوا میکنی چه فایده. بیا در میدان خداوراستی

    نسیم

    پاسخحذف

دیدگاه